Pētījuma autori: Sabīne Bērziņa, psiholoģijas doktore un “Vecāku organizācijas mammām un tētiem” pētniece, Inga Akmentiņa-Smildziņa, “Vecāku organizācijas mammām un tētiem” vadītāja un pētniece.

Ievads

Latvijā pieaug gan pieaugušo, gan bērnu aptaukošanās rādītāji, kas rada būtiskus sabiedrības veselības riskus. Saskaņā ar Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC, 2022) datiem gandrīz 60% Latvijas iedzīvotāju vecumā no 15 līdz 74 gadiem ir liekais svars, un katrs piektais bērns cieš no paaugstinātas ķermeņa masas. Aptaukošanās būtiski ietekmē dzīves kvalitāti un saistīta ar hronisku slimību – diabēta, sirds un asinsvadu slimību, kā arī vēža – attīstību (OECD, 2023). Lai risinātu šo problēmu, Latvijā jau ir spēkā akcīzes nodoklis  bezalkoholiskajiem dzērieniem. Taču arvien biežāk sabiedrībā tiek diskutēts, vai šāds nodoklis būtu piemērojams arī citiem pārtikas produktiem ar augstu cukura saturu – piemēram, saldajiem jogurtiem, konditorejas izstrādājumiem, brokastu pārslām un konfektēm. “Vecāku organizācija mammām un tētiem” 2025. gada septembrī un oktobrī veica iedzīvotāju aptauju, lai noskaidrotu vecāku viedokli par  akcīzes nodokļa paplašināšanu, kā arī par iespējamiem risinājumiem veselīgāku uztura paradumu veicināšanai Latvijā.

Aptaujas mērķi bija:

• Noskaidrot, cik izplatīta ir atziņa par aptaukošanās problēmu Latvijā;

• Izpētīt vecāku attieksmi par pārtikas produktu ar augstu pievienoto cukurucenu paaugstināšanu un nodokļu politiku;

• Izanalizēt, kā mainās atbalsts valsts finanšu instrumentu izmantošanai, atkarībā no respondentu ekonomiskā stāvokļa, informētības par veselības riskiem un uzskatiem par nodokļu līdzekļu izmantošanu.

Pētījuma metode un dalībnieki

Aptaujas dati tika vākti 2025. gada septembrī un oktobrī, izmantojot tiešsaistes aptauju, kas ietvēra slēgtus jautājumus. Aptaujā piedalījās 451 respondents, no kuriem 96% bija vecāki. Lielākā daļa respondentu bija vecumā no 31 līdz 40 gadiem (50%) vai no 41 līdz 50 gadiem (31%). Visbiežāk šiem vecākiem ir bērni vecumā no 0 līdz 6 gadiem (31%) vai tādi, kuriem ir bērni gan mazākā vecumā (0–6), gan vecumā no 7 līdz 12 gadiem (19%). Kopumā lielākajai daļai aptaujas dalībnieku bija bērni no 0 līdz 12 gadu vecumam (66%). Visbiežāk mājsaimniecībā dzīvo trīs (30%), četri (40%) vai vairāki iemītnieki (23%). Visbiežāk kopējie mēneša ienākumi mājsaimniecībā bija no 1001 līdz 2000 eiro mēnesī (29%), no 2001 līdz 3000 eiro (29%) un no 3001 līdz 4000 eiro (18%). Kopumā dati norāda, ka izšķiroša nozīme nav mājsaimniecības ienākumu līmenim, lai vecāki atbalstītu akcīzes nodokli saldajiem produktiem, bet nozīme ir tam, vai vecāki kopumā ir pārliecināti, ka aptaukošanās Latvijā ir problēma.

Atziņas par aptaukošanos kā sabiedrības veselības izaicinājumu

83 % aptaujas dalībnieku atzīst, ka aptaukošanās Latvijā ir problēma. 14 % vecāku nav pārliecināti par tās nozīmīgumu, bet tikai 2 % uzskata, ka aptaukošanās Latvijā nav problēma.

No tiem aptaujas dalībniekiem, kuri atzīst, ka aptaukošanās ir problēma, lielākā daļa (62 %) atbalsta nepieciešamību paplašināt esošo akcīzes tvērumu uz konkrētiemproduktiem ar augstu cukura saturu. 18 % respondentu bija grūti pateikt, vai ir šāda nepieciešamība, savukārt 19 % neatbalsta tā ieviešanu.

Salīdzinot ar tiem aptaujas dalībniekiem, kuri nav pārliecināti (14% vecāku), ka aptaukošanās Latvijā ir problēma, tikai 35 % atbalsta paplašināt esošo akcīzes tvērumu uz  pārtikas produktiem ar augstu cukura daudzumu, 51 % šādu nodokli neatbalsta, bet 10 % nav izveidojies viedoklis.

Šie rezultāti kopumā norāda, ka tie respondenti, kuri nav pietiekami informēti par aptaukošanās problēmu Latvijā, daudz retāk atbalsta šādu finanšu instrumentu ieviešanu dzīvē.

Atbalsts akcīzes nodokļa piemērošanai produktiem ar augstu cukura saturu

Kopumā 59% respondentu atbalsta (33% pilnīgi atbalsta, 26% atbalsta) akcīzes nodokļa ieviešanu saldumiem un citiem produktiem ar augstu pievienoto cukuru. Vērojams, ka lielāku atbalstu ieviešanai respondentu vidū gūst tad, ja aptaujas dalībniekiem tiek izskaidrots, kādam mērķim ieņēmumi no šī nodokļa tiktu novirzīti. Atbalsts palielinās gan to respondentu vidū, kuri apzinās, ka aptaukošanās Latvijā ir problēma (par 10% lielāks atbalsts), gan arī to vidū, kuri nav informēti par šādas problēmas pastāvēšanu (par 11% lielāks atbalsts).

Nodokļa ieņēmumu novirzīšana veselības programmām

Aptaujas dalībniekiem tika uzdots jautājums, vai viņi atbalstītu akcīzes piemērošanu saldiem produktiem, ja ieņēmumi tiktu novirzīti ar aptaukošanos saistītu slimību ārstēšanai. Vecāki, kuri atzīst, ka aptaukošanās Latvijā ir problēma, 72% atbalsta šādu risinājumu. 10% to neatbalsta, un 16% nespēja sniegt atbildi. Savukārt vecāki, kuri nav informēti par problēmu, 46% atbalsta šādu risinājumu, 25% bija grūti pateikt un 28% neatbalsta.