Sarunā ar zīmolu stratēģi Diānu Ņikitinu par to, kā saņemties sava biznesa izveidei, pārvarēt nedrošību un atrast ceļu, kas rezonē ar personīgajām vērtībām. Šis ir iedvesmas un praktisku padomu apkopojums no podkāsta “Kā saņemties sava biznesa izveidei” , kuru vada “Vecāku organizācijas mammām un tētiem” vadītāja Inga Akmentiņa-Smildziņa.
Ceļš uz savu biznesu bieži vien nav taisna līnija no punkta A līdz B, bet gan līkumots un pārsteigumu pilns process, kas veidojas, ejot un darot. Zīmolu stratēģe Diāna Ņikitina, kura savas karjeras laikā konsultējusi simtiem Latvijas mazo, vidējo un lielo uzņēmumu, dalās savā pieredzē un atziņās, kas var kalpot par ceļvedi ikvienam, kurš apsver domu par savu uzņēmumu.
Ceļa sākums: no nejaušības līdz virtuālai kopstrādei
Diānas ceļš uzņēmējdarbībā sācies drīzāk nejauši, likumsakarību rezultātā. Pēc pieredzes gūšanas sabiedriskajās attiecībās un administratīvā darbā ar zīmoliem , izšķirošais pagrieziens notika pēc pirmā bērna piedzimšanas. Izjūtot vēlmi darīt ko vairāk par bērnkopību un pilnveidot sevi profesionāli , Diānai radās ideja par virtuālu kopstrādes telpu.
Iedvesmojoties no savas iepriekšējās pieredzes ar vienas no pirmajām fiziskajām kopstrādes telpām Rīgā, viņa saprata šāda koncepta spēku – cilvēki no dažādām profesijām sanāk kopā, dalās ar padomiem, idejām un pat darba iespējām. Tā kā ar mazu bērnu fiziska klātbūtne birojā bija sarežģīta , tiešsaistes formāts bija ideāls risinājums.
Sākotnēji izveidota kā “mammu kopstrādes telpa” , šī grupa kļuva par platformu, kur sievietes varēja stāstīt par sevi un piedāvāt savus pakalpojumus. Diāna pamanīja, ka daudzas to dara neizteiksmīgi, un sāka sniegt ieteikumus, kā sevi labāk prezentēt. Drīz vien viņa saņēma pirmos lūgumus pēc individuālām konsultācijām, un šī it kā nejaušā interese pārauga viņas biznesā – kursos, programmās un zīmolvedības konsultācijās.
Kā atrast un notestēt “savējo” ideju?
Viens no sarežģītākajiem jautājumiem topošajiem uzņēmējiem ir – kā saprast, vai ideja ir īstā un jēgpilna. Diāna Ņikitina uzsver, ka vienīgais veids, kā to uzzināt, ir sākt darīt un izmēģināt.
Padomi idejas testēšanai:
- Ceļš rodas, ejot: bieži vien sākotnējā ideja transformējas un attīstās procesa gaitā. Arī Diānas kopstrādes telpas ideja sākotnēji neietvēra zīmolvedību vai biznesa konsultācijas; tās radās, redzot reālu pieprasījumu.
- Atgriezeniski lēmumi: iedvesmojoties no “Amazon” pieejas, ir svarīgi atšķirt divu veidu lēmumus. Lielākā daļa (ap 90%) biznesa lēmumu ir atgriezeniski – ja kaut kas nestrādā, piemēram, produkta nosaukums vai komunikācijas veids, to var ātri mainīt un mēģināt no jauna. Nevajag uztvert pirmo “nē” kā galīgo atbildi.
- “Ballītes tests”: lai saprastu, kas tevi patiesi interesē, iedomājies situāciju – ballīte tuvojas noslēgumam, bet pēkšņi kāds sāk runāt par tēmu, kuras dēļ tu būtu gatavs palikt. Tā varētu būt nauda, bizness, dizains vai jebkas cits, kas tevi aizrauj un par ko tev ir ko teikt. Tas norāda uz tavu patieso interešu virzienu.
- Sāc sarunāties: neaudzē savu ideju vienatnē. Apmeklē tīklošanās pasākumus, aprunājies ar cilvēkiem, kas jau darbojas tavā vai līdzīgā nozarē. Daudzi uzņēmēji ir atvērti un gatavi dalīties pieredzē par to, kas viņiem ir strādājis un kas nē.
Jauda, autentiskums un personīgais zīmols
Bieži vien uzņēmēji, īpaši sievietes, saskaras ar tādām problēmām kā bailes pārdot, kauns prasīt adekvātu cenu un vispārēja nedrošība. Pēc Diānas novērojumiem, saruna ar speciālistu bieži vien palīdz atgriezties pie sevis un saprast, ka nav jādara “pēc grāmatas”. Tā ir kā atļaujas saņemšana darīt pa savam, kas dod dabisku enerģiju un vilkmi turpināt.
Veiksmes stāsti no Diānas prakses apliecina, ka drosme un autentiskums atmaksājas:
- Viena vārda – “dumpiniece” – atrašana sadarbības laikā iedvesmoja “Cloudberry” dibinātāju Lindu Ķuzi radīt veselu produktu līniju sarkanā krāsā, drosmīgi atšķiroties no ierastajiem bēšajiem toņiem.
- Zīmola “CasaDiVanna” īpašniece Evita Stopiņa pēc dalības zīmolu pasākumā, kurā viņa atskatījās uz savu gadiem ilgo pieredzi, reorganizēja savu darbību un izveidoja jaunu, veiksmīgu biznesu – vannasistabu interjera izstrādi, kas vēlāk materializējās arī dizaina koprades telpā.
- Zīmola “TRU:DE” radītāja Dace Leimane pēc viena no pasākumiem saprata, ka vairs nevēlas veidot bērnu kolekcijas, un, fokusējoties tikai uz sieviešu modi, atvēra jaunu, veiksmīgu lappusi sava zīmola stāstā.
Šie piemēri parāda, ka, atrodot savu unikālo pieeju un “mērcīti”, veidojas autentiski biznesi, kas spēj izcelties un piesaistīt savu auditoriju. Personīgā zīmola un komunikācijas veidošana ir veids, kā sevi pasargāt no kopēšanas, jo nokopēt tavu personību un pieeju nav iespējams.
Starp risku un brīvību
Svarīgi ir apzināties, ka uzņēmējdarbība nav domāta visiem. Tā prasa specifisku prasmju kopumu, augstu stresa noturību un spēju dzīvot nenoteiktības apstākļos. Ja cilvēkam ir nepieciešama stabilitāte un paredzami ienākumi konkrētā datumā, laimīgs var būt arī algotā darbā.
Tomēr uzņēmējdarbībai, īpaši jaunajām māmiņām, ir būtiskas priekšrocības – iespēja pašai plānot savu laiku un būt kopā ar bērniem.
Vienlaikus ir jāsaprot, ka resursi nav bezgalīgi. Diāna uzsver, cik svarīgi ir atpazīt savas robežas un laikus meklēt palīdzību, piemēram, auklīti. Viņa dalās pieredzē, ka reizēm ir vērts visu nopelnīto atdot auklei, jo tas ir ieguldījums biznesa attīstībā, kas atmaksāsies nākotnē.
Padomi iesācējiem
Vai sākšanai vajag detalizētu biznesa plānu?
Drīzāk jā, bet ne tādu, kas tevi nobiedē. Ir nepieciešams virzības plāns – pārdomāt, ko, kādiem cilvēkiem un kādos tirgos plāno piedāvāt. Taču pārāk detalizēts plāns ar cipariem, īpaši sākumā, var radīt bailes un atturēt no rīcības. Dažkārt neliela nezināšana par visiem iespējamiem šķēršļiem ir pat svētīga.
Vai vispirms jābūt logotipam?
Nē. Īpaši, ja tas ir personīgais zīmols vai pakalpojums, sākumā pilnībā pietiek ar savu vārdu un uzvārdu. Sākuma posmā nav vērts tērēt lielu naudu zīmola grāmatas izstrādei; to var darīt pakāpeniski, kad bizness jau ir nostabilizējies. Svarīgāk ir notestēt ideju, piemēram, aizbraucot uz tirdziņu, nevis uzreiz investēt dārgā grafiskajā dizainā.
Vai par biznesa ideju konsultēties ar mammu?
Drīzāk nē. Mamma ir ieinteresēta persona, kuras galvenā vēlme ir bērna labklājība, tādēļ viņa, visticamāk, ieteiks stabilāku un drošāku ceļu. Ja mamma pati nav uzņēmēja, viņa var nesaprast procesa specifiku. Labāk ir runāt ar biznesa mentoru vai kādu, kurš jau ir šajā jomā, bet mammas atbalstu atstāt siltām sarunām un pusdienām.
Pirmie soļi no nulles punkta
Tiem, kas sāk bez lieliem finanšu līdzekļiem, Diāna iesaka:
- Parādies un runā: pirmais solis ir iznest savu ideju ārpus savas galvas. Pievienojies kādai bezmaksas interešu grupai, piemēram, “Sieviešu kopstrādes telpai” Facebook , un pastāsti par savu ideju, palūdz padomu vai atgriezenisko saiti.
- Satiecies uz kafiju: aprunājies ar kādu no šīs grupas privāti, lai gūtu dziļāku ieskatu. Šī pirmā tīklošanās un dalīšanās ar pieredzi ir ļoti vērtīga mācīšanās forma.
- Sāc ar draugiem: kad Diāna sāka savu kopstrādes telpu, pirmie dalībnieki bija viņas draudzenes. Notestē savu ideju ar uzticamiem cilvēkiem. Ja viņi to atzīs par labu, viņi to ieteiks tālāk.
- Radi pirmo pieredzi: izveido kaut ko pirmo – varbūt par nelielu samaksu vai pat bez maksas, lai gūtu pieredzi un pārliecību, ka tas, ko tu dari, cilvēkiem interesē. Tikai tad var sākt paplašināt savu loku.
Īsumā par būtisko:
Lai veiksmīgi uzsāktu un attīstītu savu biznesu, īpaši mammām ar maziem bērniem, ir vairākas galvenās īpašības un prasmes, kas ir svarīgas:
- Izturība un nebaidīšanās no nenoteiktības: uzņēmējdarbība ietver riskus, tādēļ ir svarīgi būt izturīgam un spēt dzīvot nenoteiktības apstākļos.
- Laika plānošana: mammas varēs regulēt savu darba laiku un plānot darbus tā, lai tie būtu savienojami ar bērnu aprūpi, tādēļ laika pārvaldīšanas prasmes ir būtiskas.
- Radošums: spēja ģenerēt jaunas idejas un būt elastīgai attiecībā uz to īstenošanu ir svarīga, it īpaši, kad bērni izvirza jaunas prasības un izaicinājumus.
- Mācīšanās spējas: nepārtraukta attīstība un jaunu zināšanu apguve palīdz uzlabot uzņēmējdarbības kvalitāti un efektivitāti. Ir svarīgi ātri pieņemt lēmumus un mācīties no pieredzes, pielāgojot stratēģijas, ja tās nedarbojas.
- Sociālās prasmes un tīklošanās: saziņa ar citiem uzņēmējiem un iespēja apmainīties ar pieredzi, kā arī iegūt atbalstu ir būtiski, lai veidotu stabilu biznesa pamatu.
- Finanšu pārvaldība: sapratne par uzņēmējdarbības finansēm un naudas plūsmu ir svarīga, lai ilgtermiņā nodrošinātu peļņas attīstību.
Šīs īpašības un prasmes ir svarīgas ne tikai mamām ar maziem bērniem, bet arī visiem, kas vēlas uzsākt un attīstīt savu biznesu.
Lai pārbaudītu un testētu savu biznesa ideju, svarīgi ir veikt šādas darbības:
- Sākt ar maziem soļiem: nereklamējiet ideju apjomīgi, bet vispirms izmēģiniet to nelielā mērogā, piemēram, piedaloties tirgos vai pasākumos, kur varat novērot cilvēku reakcijas.
- Izveidot gaidīšanas sarakstu: paziņojiet par savu ideju un izmērīt interesi pirms produkta oficiālas palaišanas. Ja piesakās daudz cilvēku, tas rāda, ka ir pieprasījums.
- Sarunas ar potenciālajiem klientiem: runājiet ar cilvēkiem, tostarp ar tiem, kas nav vienmēr gatavi atbalstīt jūsu ideju. Uzziniet, kādas bažas viņiem ir un kā varētu uzlabot jūsu piedāvājumu.
- Testēšana un pielāgošana: testējiet dažādas pieejas un iespējas. Ja sākotnējais idejas nosaukums vai piedāvājums neizdodas, būs jāveic izmaiņas un pielāgojumi.
- Vērtību piedāvājums: noskaidrojiet, kāda ir jūsu piedāvājuma vērtība un kas jūsu idejā ir unikāls, kas cilvēkiem varētu būt svarīgs.
- Pieredzes vākšana: katrai idejai ir jābūt pamatojumam, kas izriet no reālām vajadzībām un pieredzes. Dažkārt tas prasa laiku, līdz jūs saprotat, kas tieši ir nepieciešams.
Izmantojot šos soļus, varēsiet labāk saprast un novērtēt, vai jūsu biznesa ideja ir dzīvotspējīga un pieprasīta tirgū.
Personīgā zīmola nozīme uzņēmējdarbībā ir ļoti liela, jo tas palīdz izcelties konkurences vidē un veidot emocionālu saikni ar klientiem. Labi attīstīts personīgais zīmols spēj panākt, ka uzņēmums ir pamanāms un atpazīstams, tāpēc ir svarīgi strādāt pie tā komunikācijas un prezentācijas.
Lai veidotu efektīvu personīgo zīmolu, var sekot šiem soļiem:
- Identitātes noteikšana: izvirziet savas vērtības un misiju, kas atspoguļo jūsu uzņēmuma būtību un kā jūs atšķiraties no konkurentiem.
- Komunikācija ar klientiem: veltiet laiku, lai izstrādātu savu stāstu un veidu, kādā to pasniegt, kas izraisa emocionālu rezonansi. Klienti izvēlas ne tikai produktus, bet arī stāstus un emocionālu saikni.
- Tīklošanās un sadarbības attiecības: piedalieties pasākumos, kas attiecas uz jūsu nozari, veidojiet attiecības un dalieties pieredzē ar citiem uzņēmējiem. Tīklošanās palīdz paplašināt jūsu redzamību tirgū.
- Pakāpeniska izaugsme: sāciet ar maziem soļiem un pakāpeniski attīstiet savu zīmolu. Tas nozīmē, ka nevajag pārstrādāt visu uzreiz, bet koncentrēties uz svarīgākām lietām sākumā, piemēram, uz jūsu pamata pakalpojumiem un to precizēšanu.
- Saskaņošana ar sevi: nodrošiniet, ka jūsu uzņēmējdarbības pieejas un metodes atbilst jūsu personiskajām vērtībām. Autentiskums ir būtisks, jo tas palīdz radīt uzticību.
Personīgā zīmola veidošana ir ilgstošs process, kas prasa apņēmību un laiku, taču tas var radīt būtiskas priekšrocības, palīdzot izcelties konkurences svārstīgajā vidē.