Kristīne Virsnīte, sabiedrībā pazīstama kā televīzijas raidījumu vadītāja, ceļotāja un divu bērnu mamma, sarunā ar “Vecāku organizācijas mammām un tētiem” vadītāju Ingu Akmentiņu-Smildziņu dalās savā pieredzē par to, ko nozīmē būt influencerim mūsdienu Latvijā. Sākotnēji jutusies neērti par šo apzīmējumu, kas sabiedrībā nereti tiek uztverts ar skepsi, viņa laika gaitā ir pieņēmusi un nodefinējusi savu lomu kā viedokļu līdera misiju. Vecāku organizācijas podkāstā viņa dalās pārdomās par veiksmīgo karjeru sociālajos medijos un arī par atbildību, robežām un patieso vērtību, ko var sniegt digitālā platforma.

Influencera lomas pārdefinēšana

Sākotnēji Kristīne stingri norobežojās no apzīmējuma “influenceris”, jo uzskatīja sevi galvenokārt par televīzijas raidījumu vadītāju. Latvijā šim vārdam nereti ir negatīva pieskaņa, kas asociējas ar virspusēju saturu un reklāmu. Viņa uzsver, ka kļūšana par influenceri nekad nav bijis viņas pašmērķis vai rūpīgi izstrādāts biznesa plāns – tas vienkārši notika organiski, kā daļa no dzīves notikumiem.

Ar laiku viņa ir pieņēmusi šo lomu, definējot to citādi. Viņasprāt, influencers ir viedokļu līderis – cilvēks, kurš spēj ietekmēt citus un virzīt domu noteiktā virzienā. Raugoties no šādas perspektīvas, viņa atzīst, ka ir viedokļu līdere savās nišās, nevis tikai persona, kas kaut ko reklamē.

Galvenās ietekmes jomas un stingras robežas

Kristīne Virsnīte savu platformu izmanto, lai pozitīvi ietekmētu sabiedrību vairākos sev svarīgos virzienos:

  • Ceļošana: Viņas lielā dzīves aizraušanās ir ceļošana, un viņa vēlas iedvesmot arī citus doties pasaulē. Daloties ar savu pieredzi, viņa sniedz pievienoto vērtību un iedrošinājumu tiem, kas, iespējams, paši tobrīd nevar ceļot, bet var gūt ieskatu pasaulē caur viņas stāstiem.
  • Psihiskā veselība: Šobrīd studējot ar šo jomu saistītu nozari, viņa aktīvi cenšas kliedēt mītus par psihisko veselību. Kristīne uzsver, ka rūpes par to ir būtiskas katram, un aicina meklēt palīdzību, ja dzīvē ir grūtības attiecībās vai profesionālajā jomā.
  • Dzīves realitāte: Viņa apzināti izvēlas nerādīt dzīvi tikai kā “glazūru uz kūkas”. Tā vietā viņa atklāti runā par grūtībām un izaicinājumiem, atgādinot, ka neviens nedzīvo uz “mākoņa maliņas”. Tas piešķir dzīvei normalitātes sajūtu un palīdz sekotājiem nejusties vientuļiem savās problēmās.

Tomēr atklātībai ir savas robežas. Kristīne uzsver, ka ir lietas, kuras viņa sargā un nepublisko. Viņa nefilmē sevi brīžos, kad jūtas patiesi slikti vai raud, jo tas ir laiks, kad jāmeklē risinājumi, nevis jārada saturs. Tāpat viņa ir novilkusi stingras ētiskās robežas attiecībā uz sadarbībām – viņa nekad nereklamē produktus, kurus pati nelieto vai kuri ir pretrunā ar viņas vērtībām. Kristīnei ir svarīgi nemelot ne sev, ne saviem sekotājiem.

Ceļš no bloga līdz profesionālai karjerai

Kristīnes “influenceres ceļš” aizsākās pirms gandrīz desmit gadiem, kad viņa otro reizi kļuva par mammu. Tolaik viņa sāka rakstīt blogu, kas kalpoja kā pašterapijas līdzeklis, lai tiktu galā ar jaunās mammas sajūtām un grūtībām, īpaši laikā, kad viņas vīrs strādāja ārzemēs. Šī atklātā dalīšanās ar savu pieredzi piesaistīja lasītājus, un sekotāju loks pamazām auga.

Lielu lomu popularitātes veicināšanā spēlēja arī viņas ģimenes ceļojumi, kas nereti bija drosmīgi un “nedaudz traki”, piemēram, došanās uz Āfriku ar maziem bērniem. Taču pamatu gandrīz 60 000 cilvēku lielajai kopienai ir veidojis dialogs – Kristīne vienmēr cenšas atbildēt uz ziņām un sniegt padomu, piemēram, palīdzot atrast informāciju par terapeitu meklējumiem.

Par profesionālu darbu influencerisms kļuva brīdī, kad parādījās pirmie piedāvājumi ar honorāriem. Šobrīd viņa sadarbojas ar lieliem pasaules zīmoliem un saņem nopietnu atalgojumu, taču nauda nav galvenais dzinulis. Katrs piedāvājums tiek rūpīgi izvērtēts caur viņas vērtību prizmu.

Darba ēnas puses un patiesais gandarījums

Influencera darbs nav tikai skaistas bildes un ceļojumi. Kristīne atklāj, ka internets ir “mežonīga vietne”, kur nākas saskarties ar asu kritiku un negatīviem viedokļiem. Tas prasa lielus emocionālos resursus, lai izturētu spiedienu un neiesaistītos “dubļu cīņās”, kurās uzvarēt nav iespējams. Viņa atzīst, ka ir bijuši brīži, kad lasītais ir licis justies saskumušai vai sadusmotai.

Tomēr patieso gandarījumu viņa gūst no reāliem stāstiem, kuros viņas darbs ir nesis pozitīvas pārmaiņas citu cilvēku dzīvēs:

  • Sievietes, kuras, iedvesmojoties no viņas stāstiem, ir atradušas spēku aiziet no emocionāli vardarbīgām attiecībām un sākt terapiju.
  • Ģimenes, kas ir uzdrīkstējušās mainīt dzīvi un pārcelties uz saulainākām valstīm.
  • Vecāki, kas pēc viņas aicinājuma ir pārbaudījuši bērnu redzi un savlaicīgi atklājuši problēmas.
  • Cilvēki, kuri, iedvesmojoties no viņas ģimenes mājas renovācijas projekta, ir saņēmušies atjaunot pašu mantotos īpašumus.

Šie stāsti ir daudz vērtīgāki par jebkuru negatīvu komentāru un kalpo kā galvenā motivācija turpināt.

Ietekme ģimenē un padomi topošajiem influenceriem

Kristīnes ietekme ir jūtama arī viņas ģimenē. Viņa iedvesmoja savu vīru, kurš ir profesionāls pārtikas tehnologs, kļūt par populāru ēdienu blogeri. Arī viņu kopīgais mājas renovācijas projekts, kas sākotnēji bija domāts kā personīga progresa dokumentēšana, ir izaudzis par iedvesmas avotu tūkstošiem cilvēku.

Topošajiem influenceriem, īpaši jaunajām māmiņām, Kristīne iesaka rūpīgi apdomāt šo ceļu. Viņa brīdina, ka tas prasa milzīgus resursus, un skaistajai medaļas pusei vienmēr ir arī otra. Viņa sniedz vairākus praktiskus padomus:

  • Stāsts ir galvenais: cilvēki seko stāstiem, ar kuriem var identificēties un kuriem ir līdzīgas vērtības.
  • Neaizmirstiet robežas: ir kritiski svarīgi apdomāt, cik daudz rādīt bērnus. Ja bērni piedalās apmaksātā saturā, viņiem par to pienākas honorārs un viņu piekrišana ir obligāta.
  • Rīkojieties ar vēsu prātu: nekad nepublicējiet saturu karstu emociju iespaidā. Labāk ļaut tām noplakt un pārdomāt savu vēstījumu.
  • Tas ir īsts darbs: ja influencerisms kļūst par profesiju, tas ir jāuztver nopietni, ar atbildību pret līgumiem un termiņiem.
  • Drošība un klātesamība pirmajā vietā: saturs nekad nav tā vērts, lai apdraudētu sevi vai citus. Vissvarīgākais ir būt klātesošam reālajā dzīvē – samīļot bērnu, meklēt palīdzību, kad tā nepieciešama, nevis uzreiz ķerties pie telefona.

Kristīnes Virsnītes pieredze rāda, ka būt influencerim ir iespēja veidot kopienu, iedvesmot un radīt reālas, pozitīvas pārmaiņas, ja vien to dara ar gudrību, atbildību un veselā saprāta devu.