Šeit ir svarīgākie Valsts izglītības attīstības aģentūras ieteikumi pārejai no pirmsskolas uz 1. klasi. Ieteikumus domāti izglītības iestādes pedagogiem, vadībai un vecākiem, lai veidotu atbalstošu, drošu un attīstošu vidi skolēna zināšanu un prasmju apguvē.

Sociāli emocionālās mācīšanās prasmes

Skolēnam nepieciešamas šādas sociāli emocionālās mācīšanās prasmes, lai veiksmīgi pārietu uz 1. klasi:

  • Sapratne par sevi: spēja atpazīt un nosaukt savas emocijas. Ir svarīgi apzināties savas stiprās puses un veidot pārliecību par sevi.
  • Sevis pārvaldīšana: spēja regulēt savas emocijas, stāstīt par savām vēlmēm un vajadzībām, lūgt palīdzību, ja tā nepieciešama. Ir jāspēj uzturēt motivāciju un pabeigt iesākto.
  • Sapratne par citiem: spēja just līdzi, piedāvāt palīdzību un izturēties draudzīgi.
  • Attiecību prasmes: spēja veidot pozitīvas attiecības ar citiem, sagaidīt savu kārtu, klausīties citus, ievērot nosacījumus rotaļās un spēlēs, kā arī pozitīvi reaģēt uz pieaugušā lūgumu.
  • Atbildīga lēmumu pieņemšana: spēja rīkoties patstāvīgi un uzņemties atbildību par savām darbībām, piemēram, ievērot personīgo higiēnu, apģērbties un noģērbties, sameklēt somā mantas un organizēt darba vietu.

Lasītprasmes un rakstītprasmes pēctecība

Dokumentā uzsvērts, ka 1. klasē (septembrī – oktobrī) 25% no kopējā stundu skaita mācību gadā tiek veltīti pirmsskolā apgūto prasmju atkārtošanai un pilnveidošanai.

Lasītprasme

Pirmsskolā tiek attīstītas sajūtas, uztvere, uzmanība, atmiņa, domāšana un griba. Tiek veicināta fantāzija un iztēle, paplašināts vārdu krājums, apgūta pareiza skaņu izruna un spēja skaņu apzīmēt ar atbilstošu burtu. Bērni klausās tekstu, nosauc tajā darbojošās personas, atstāsta notikumus, izdomā teksta turpinājumu, lasa vārdus un saprot izlasīto.

1. klasē turpina attīstīt lasīšanas pareizību, izteiksmīgumu un ātrumu. Tiek apgūtas lasīšanas tehnikas, kā arī prasme iegūt, apstrādāt, izmantot informāciju un reflektēt par to. Turpinās vārdu skaņošana, skaņu noteikšana vārdā un zilbju noteikšana. Bērni lasa un saprot precīzi vienzilbes, divzilbju un vairākzilbju vārdus.

Rakstītprasme

Pirmsskolā tiek attīstīta sīkā roku muskulatūra un apgūts pareizs ķermeņa stāvoklis rakstot un lasot. Bērni pareizā satvērienā lieto rakstāmpiederumus, atpazīst skaņas, saklausa un pieraksta burtus. Tiek veidoti burti no dažādiem materiāliem, iepazīstot to formu, un patstāvīgi rakstīti burtu elementi (svītra, lociņš, ovāls, pusovāls, cilpa). Bērni pazīst, pārvelk un raksta rakstītos burtus neierobežotā laukumā.

1. klasē tiek atkārtots un pilnveidots pareizs ķermeņa stāvoklis. Bērni novelk taisnu līniju ar lineālu un ar brīvu roku pa rūtiņām. Tiek atkārtoti/apgūti rakstītie burti un cipari. Bērni mācās rakstīt ierobežotā laukumā (piemēram, trīslīniju sistēmas burtnīcās) mazos un lielos rakstītos burtus, kā arī burtu savienojumus. Noraksta no rakstīta un iespiesta teksta, ievērojot vārdu robežas, un raksta savas ģimenes cilvēku vārdus, uzvārdus un dzīvnieku vārdus ar lielo sākumburtu.

Ieteikumi vienmērīgas pārejas veicināšanai

Ieteikumi pedagogiem

  • Veikt zināšanu, prasmju un vajadzību novērtējumu katram bērnam un informēt vadību un vecākus.
  • Iesaistīt atbalsta personālu un vecākus skolēna atbalstam.
  • Veicināt pašvadītu mācīšanos, dodot iespēju izvēlēties un mācoties uzņemties atbildību.
  • Plānot adaptācijas laiku skolas telpu, biedru, skolotāju, rutīnas un noteikumu iepazīšanai.
  • Organizēt vecumam atbilstošu klases iekārtojumu: mācību priekšmetu/aktivitāšu centrus, izzinošus materiālus, atgādnes, vietu atpūtai un kopīgām aktivitātēm.
  • Plānot dinamiskās pauzes mācību procesa laikā.
  • Plānot dažādas mācīšanās formas: individuālais, pāru, grupu darbs, mācību spēles un rotaļas, diskusijas, eksperimenti, pētījumi, mācību ekskursijas.

Ieteikumi izglītības iestādes vadībai

  • Organizēt aktivitātes topošajiem pirmklasniekiem un 1. klases skolēniem skolas vides, dienas ritma un pasākumu iepazīšanai.
  • Nodrošināt vecumposmam atbilstošu, emocionāli drošu, izzinošu vidi, piemēram, daudzfunkcionālu-pārveidojamu telpu, kas piemērota gan grupu/individuālām nodarbībām, gan atpūtai, ar brīvi pieejamiem mācību resursiem.
  • Piedāvāt aktivitātes vecākiem pirmsskolā un skolā, lai iepazītos ar personālu, mācību vidi, vērtēšanu un vienotos par sadarbības iespējām.
  • Organizēt kopīgus pasākumus vecākiem un bērniem, lai veicinātu savstarpēju iepazīšanos un pozitīvu piesaisti iestādei (piemēram, sporta diena, dārza svētki, talka).
  • Veidot pirmsskolas un skolas pedagogu savstarpējo sadarbību, organizējot kopīgas mācības, stundu vērošanu, pieredzes dalīšanos.

Ieteikumi vecākiem

  • Nodrošināt regulāru pirmsskolas un skolas apmeklējumu.
  • Interesēties par bērna ikdienas gaitām, sarunāties par skolas dzīvi, draudzēšanos, emocijām, priekiem un satraukumiem.
  • Regulāri sekot līdzi bērna sekmēm, aktivitātēm un mājasdarbiem skolvadības sistēmā.
  • Atbalstīt sagatavošanās darbos, bet ļaut darīt pašam.
  • Apmeklēt skolas rīkotās aktivitātes: vecāku sanāksmes, izglītojošus un svētku pasākumus.
  • Sekot līdzi bērna ikdienas higiēnai (sakopti mati, tīri nagi, maiņas apģērbs, skaidrot tualetes lietošanas nosacījumus).
  • Sekot līdzi un regulēt brīvā laika ekrānlaiku. Ieteicams nepārsniegt divas stundas dienā.
  • Nodrošināt piemērotus apstākļus lasītprasmes attīstībai: vecumposmam atbilstošas grāmatas, mierīgu vidi lasīšanai, interesi par izlasīto un priekšzīmi lasītpriekā no vecāku puses.

Sekot līdzi bērna regulāram, pilnvērtīgam miegam. Ieteicamais miega ilgums ir 9–11 stundas diennaktī.